منو سایت

امنیت سایبری چیست؟

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
امنیت سایبری چیست؟

مزایای امنیت سایبری چیست؟

مزایای پیاده سازی و حفظ شیوه های امنیت سایبری عبارتند از:

  • حفاظت از کسب و کار در برابر حملات سایبری و نقض داده ها
  • امنیت داده و شبکه
  • جلوگیری از دسترسی غیرمجاز کاربران
  • بهبود زمان ریکاوری پس از دخول
  • حفاظت برای کاربران نهایی و دستگاه های نهایی
  • رعایت مقررات و قوانین
  • تداوم کسب و کار
  • افزایش اعتماد به شهرت شرکت برای توسعه دهندگان، شرکا، مشتریان، سهامداران و کارمندان

انواع مختلف تهدیدات امنیت سایبری چیست؟

همگامی با فناوری های جدید، روندهای امنیتی و اطلاعات تهدیدات یک کار چالش برانگیز است. برای محافظت از اطلاعات و سایر دارایی ها در برابر تهدیدات سایبری، که به اشکال مختلف وجود دارد، شناخت انواع این تهدیدات مهم است. انواع تهدیدات سایبری عبارتند از:

بد افزار: بدافزار نوعی نرم افزار مخرب است که در آن از هر فایل یا برنامه ای برای آسیب رساندن به کاربر رایانه استفاده می شود. انواع مختلف بدافزارها عبارتند از کرم ها، ویروس ها، اسب های تروجان و جاسوس افزارها.

باج افزار: باج‌افزار نوع دیگری از بدافزار است که مهاجمی را شامل می‌شود که فایل‌های سیستم رایانه قربانی را قفل می‌کند (معمولاً از طریق رمزگذاری) و برای رمزگشایی و باز کردن قفل آنها، درخواست پرداخت می‌کند.

مهندسی اجتماعی: مهندسی اجتماعی حمله ای است که بر تعامل انسانی متکی است. کاربران را فریب می دهد تا رویه های امنیتی را زیر پا بگذارند تا اطلاعات حساسی را که معمولاً محافظت می شوند به دست آورند.

فیشینگ: فیشینگ نوعی حمله مهندسی اجتماعی است که در آن ایمیل‌ها یا پیام‌های متنی جعلی ارسال می‌شوند که شبیه ایمیل‌هایی از منابع قانونی یا شناخته شده هستند. هدف بیشتر این پیام‌ها سرقت اطلاعات حساس مانند کارت اعتباری یا اطلاعات ورود به سیستم است.

تهدیدات داخلی: تهدیدهای داخلی، نقض های امنیتی یا آسیب های ناشی از افراد (به عنوان مثال کارمندان، پیمانکاران یا مشتریان) هستند. تهدیدهای داخلی می توانند بدخواهانه یا سهل انگارانه باشند.

حملات DDOS: حملات Distributed Denial of Service (DDoS) حملاتی هستند که در آنها چندین سیستم ترافیک یک سیستم هدف، مانند سرور، وب سایت یا سایر منابع شبکه را قطع می کنند و منابع آن هدف را از دسترس خارج می کنند.

گروه های APT: تهدیدات پایدار پیشرفته (APT) حملات هدفمند بلندمدتی هستند که در آن مهاجم به شبکه نفوذ می کند و برای مدت طولانی شناسایی نمی شود تا داده ها را بدزدد.

حملات MitM: حملات Man-in-the-Middle (MitM) حملات شنود هستند که شامل رهگیری و انتقال پیام ها بین دو طرف توسط مهاجم می شود. در این نوع حمله، مهاجم به اطلاعات رد و بدل شده بین طرفین گوش می دهد.

سایر حملات متداول شامل بات‌نت‌ها، کیت‌های بهره‌برداری، vishing، حملات پر کردن اعتبار، حملات XSS، حملات SQL Injection، Business Email Compromise (BEC) و سوء استفاده‌های Xerody هستند.

مهم ترین چالش های امنیت سایبری چیست؟

امنیت سایبری به طور مداوم توسط هکرها، از دست دادن داده ها، حریم خصوصی، مدیریت ریسک و تغییر استراتژی های امنیت سایبری به چالش کشیده می شود. انتظار نمی رود تعداد حملات سایبری در آینده نزدیک کاهش یابد. علاوه بر این، افزایش نقاط ورود حمله مانند اینترنت اشیا (IoT) و سطح حمله رو به رشد نیاز به محافظت از شبکه ها و دستگاه ها را افزایش می دهد.

چالش‌های کلیدی که باید به طور مداوم مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: تهدیدات در حال تحول، آموزش آگاهی از امنیت سایبری، کمبود نیروی کار و شکاف‌های مهارتی، و زنجیره تامین و خطرات شخص ثالث.

  • تهدیدات در حال تحول

یکی از مشکل سازترین عناصر امنیت سایبری، ماهیت در حال تحول خطرات امنیتی است. با ظهور فناوری‌های جدید و استفاده از فناوری‌ها به روش‌های جدید یا متفاوت، راه‌های جدید حمله توسعه می‌یابد. همراهی با این تغییرات مکرر و حملات در حال تحول، و همچنین به روز رسانی روش های محافظت در برابر آنها، می تواند چالش برانگیز باشد. مسائل شامل اطمینان از اینکه تمام عناصر امنیت سایبری به طور مداوم به روز می شوند تا در برابر آسیب پذیری های احتمالی محافظت شود. این می تواند به ویژه برای سازمان های کوچکتر بدون کارکنان کافی یا منابع داخلی دشوار باشد.

  • آموزش آگاهی از امنیت سایبری

برنامه های امنیت سایبری نیز باید به کاربران نهایی آموزش دهند. کارمندان می توانند به طور تصادفی تهدیدات و آسیب پذیری ها را در لپ تاپ یا دستگاه های تلفن همراه خود وارد محل کار کنند. به همین ترتیب، آنها می توانند به طور ناامن عمل کنند، به عنوان مثال با کلیک بر روی پیوندها یا دانلود پیوست ها از ایمیل های فیشینگ. آموزش منظم آگاهی از امنیت به کارمندان کمک می کند تا سهم خود را در محافظت از شرکت خود در برابر تهدیدات سایبری انجام دهند.

  • کمبود نیروی کار و کمبود مهارت

یکی دیگر از چالش های امنیت سایبری کمبود نیروی متخصص در حوزه امنیت سایبری است. با افزایش حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده و استفاده شده توسط کسب‌وکارها، نیاز به پرسنل امنیت سایبری برای تجزیه و تحلیل، مدیریت و واکنش به حوادث افزایش می‌یابد. (ISC)2 شکاف شغلی بین سازمان‌هایی که به متخصصان امنیت سایبری نیاز دارند را 3.4 میلیون نفر می‌داند. پیش بینی می شود این رقم در سال 2025 به 5 میلیون نفر برسد.

  • حملات زنجیره تامین و خطرات شخص ثالث

سازمان‌ها می‌توانند هر کاری که می‌توانند برای ایمن ماندن انجام دهند، اما اگر شرکا، فروشندگان و فروشندگان شخص ثالثی که به شبکه‌های آنها دسترسی دارند، ایمن نباشند، تمام این تلاش‌ها به هدر می‌رود. حملات زنجیره تامین مبتنی بر نرم افزار و سخت افزار در حال تبدیل شدن به یک چالش امنیتی برای سازمان ها هستند. سازمان‌ها باید به ریسک شخص ثالث در زنجیره تامین بپردازند و مشکلات تحویل نرم‌افزار را کاهش دهند.